Skille (po naszemu umiejętności), czyli to co nasza postać potrafi. Wybieramy je przy tworzeniu naszej postaci oraz przy każdym zdobytym poziomie. Ich ilość zależy od 3 rzeczy. Po pierwsze i najważniejsze - klasa, to ona decyduje o bazowej ilości punktów jaką dostaniemy. Prym tutaj wiodą Rogue (łotrzykowie), którzy otrzymują aż 8 punktów umiejętności na poziom. Z kolei Fighter otrzymuje tylko 2 punkty, gdyż nie stanowią one jego głównej siły. Po drugie o dodatkowych (bądź ujemnych) punktach decyduje nasza Intelligence (inteligencja). Do bazowej ilości dodajemy lub odejmujemy nasz modyfikator od wspomnianego atrybutu. I po trzecie Ludzie jako rasa mają premię 4 punktów umiejętności przy tworzeniu postaci oraz 1 dodatkowy punkt przy awansie na wyższy poziom.
Kto dostaje ile punktów przedstawia poniższa tabela:
Klasa | Ilość punktów na 1 poziomie | Ilość punktów na poziom |
Cleric, Favored Soul, Fighter, Paladin, Sorcerer, Wizard | (2 + Int mod)*4 | 2 + Int mod |
Barbarian, Monk | (4 + Int mod)*4 | 4 + Int mod |
Bard, Ranger | (6 + Int mod)*4 | 6 + Int mod |
Rogue | (8 + Int mod)*4 | 8 + Int mod |
W D&D istnieje kilka podziałów umiejętności. PIerwszym i najważniejszym jest rodzielenia na skille klasowe i międzyklasowe. Różnica między nimi jest taka, że te pierwsze wymagają tylko jednego wydanego punktu w celu zwiększenia rangi, natomiast drugie wymagają dwóch punktów oraz zawsze będą słabsze. Maksymalna możliwa ranga jaką możemy uzyskać poprzez samo awansowanie (nie licząc różnich modyfikatorów, o nich w dalszej części artykułu) to 23 (poziom postaci + 3) dla umiejętności klasowych i 11.5 ( (poziom postaci + 3)/2 )dla międzyklasowych.
Poniższa tabela przedstawia przydział skilli do klas.
Barbarian | Bard | Cleric | Favored Soul | Fighter | Monk | Paladin | Ranger | Rogue | Sorcerer | Wizard | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Balance | = | * | = | = | = | * | = | = | * | = | = |
Bluff | = | * | = | = | = | = | = | = | * | * | = |
Concentration | = | * | * | * | = | * | * | * | = | * | * |
Diplomacy | = | * | * | * | = | * | * | = | * | = | = |
Disable Device | X | X | X | X | X | X | X | X | * | X | X |
Haggle | = | * | = | = | = | = | = | = | * | = | = |
Heal | = | = | * | * | = | = | * | * | = | = | = |
Hide | = | * | = | = | = | * | = | * | * | = | = |
Intimidate | * | = | = | = | * | = | = | = | * | = | = |
Jump | * | * | = | * | * | * | = | * | * | = | = |
Listen | * | * | = | = | = | * | = | * | * | = | = |
Move Silently | = | * | = | = | = | * | = | * | * | = | = |
Open Lock | X | X | X | X | X | X | X | X | * | X | X |
Perform | X | * | X | X | X | X | X | X | X | X | X |
Repair | = | = | = | = | * | = | = | = | * | = | * |
Search | = | = | = | = | = | = | = | * | * | = | = |
Spot | = | = | = | = | = | * | = | * | * | = | = |
Swim | * | * | = | = | * | = | = | * | * | = | = |
Tumble | = | * | = | = | = | * | = | = | * | = | = |
Use Magic Device | = | * | = | = | = | = | = | = | * | = | = |
Legenda:
Drugim typem jest podział na umiejętności pasywne (działają cały czas i aktywują się wtedy kiedy trzeba) oraz aktywne (te musimy sami użyć).
Skoro mowa o umiejętnościach należy też wspomnieć o ich modyfikatorach. Mogą być one zarówno dodatnie jak i ujemne. Przede wszystkim każdy skill ma przypisany do niego atrybut (Strength, Dexterity, Constitution, Intelligence, Wisdom, Charisma), który odpowiednio modyfikuje poziom naszej umiejętności. Innym rodzajem jest Armor/Shield Check Penalty (kara za pancerz/tarcze), który zmniejsza wszystkie umiejętności ruchowe (bazujące na Strength i Dexterity). Na koniec należy wspomnieć o wszelkiego rodzaju innych modyfikator (pochodzących z czarów czy przemiotów). Te mogą być zarówno pozytywne i negatyne. Pamietajmy, że nie można używać umiejętności, dla których całkowity poziom jest poniżej 0.5 (0 lub mniej). I druga kwestia, na którą należy zwrócić uwagę - premie tego samego typu nie sumują się, ale brana pod uwagę jest najwyższa (jeśli mamy np plaszcz + 5 do Hide i pierściem +3 do Hide, to nie mamy premii +8 tylko +5).
Opis umiejętności:
Zdolność Barda |
Poziom Perform |
Fascinate | 3 |
Inspire Courage | 3 |
Inspire Competence | 6 |
Suggestion | 9 |
Inspire Greatness | 12 |
Poniższa tabela przedstawia wszystkie dane dotyczące danego skilla.
Skill
Atrybut
Kara za zbroje/tarcze
Aktywny / pasywny
Balance
Dex
Tak
Pasywny
Bluff
Cha
Nie
Aktywny
Concentration
Con
Nie
Pasywny
Diplomacy
Cha
Nie
Aktywny
Disable Device
Int
Nie
Aktywny
Haggle
Cha
Nie
Pasywny
Heal
Wis
Nie
Aktywny
Hide
Dex
Tak
Pasywny
Intimidate
Cha
Nie
Aktywny
Jump
Str
Tak
Pasywny
Listen
Wis
Nie
Pasywny
Move Silently
Dex
Tak
Pasywny
Open Lock
Int
Nie
Aktywny
Perform
Cha
Nie
Pasywny
Repair
Int
Nie
Aktywny
Search
Int
Nie
Aktywny
Spot
Wis
Nie
Pasywny
Swim
Str
Tak
Pasywny
Tumble
Dex
Tak
Pasywny
Use Magic Device
Cha
Nie
Pasywny
Poprawiony (niedziela, 31 stycznia 2010 12:26)